FEBRUARI 2022

DePalma besökte David Sundberg i hans verkstad ute på den sörmländska slätten. En hantverksdröm i fickformat där namnet på dörren till verkstaden är större än själva rummet. I alla fall i gitarrnördskretsar.

Text av Pelle Jansson
Bilder av Jens Andersson

David Sundbergs är gitarrbyggare till yrket och hans alster ligger i händerna på många kända gitarrvirtuoser. En framgång som kanske skulle få en del egon att stiga till väders men David är verkligen ödmjukheten självt personifierad.
När man förstår hur målmedveten han är i sitt yrke och hur många timmar som ligger bakom hans kunskap och framgång är det lättare att förstå hans lugn och trygghet i sig själv som gitarrbyggare. Bilden av en Zen munk växer ju längre samtalet pågår.
Gång på gång kommer David tillbaka till hantverket och processen. Vikten av att hantera träet rätt, att med yttersta fingertoppskänsla lägga det tvärsnitt som krävs om vikten av att stryka på lim på ett specifikt sätt, för att han ska veta att just det momentet är gjort enligt hans principer och hans process.

Liksom violiner byggda av Stradivarius sägs ha en själ så är det gitarren som förkroppsligar en del av Davids själ.

Det är ofta så med hantverkare som har en gedigen kunskap att de liksom inte behöver bevisa sig. Utan att de i lugn och ro kan lyssna in vad kunden är ute efter. Och om önskemålet ligger utanför ramarna för vad de är specialister på så kan de ödmjukt men bestämt tacka nej till förfrågan. Men anledningen att just det inte ligger inom ramarna för vad jag gör. Det är en trygghet som ständigt är närvarande hos David.

"Det som i slutändan driver och inspirerar mig är om köparen av mina gitarrer inspireras till att skriva och spela vacker musik med just det instrument jag har byggt. När det händer så uppstår ett kretslopp av inspiration, jag ger och jag får tillbaka. Det är den bästa känslan."

Arbetsvardagen i hans verkstad består av en rad olika byggmoment i skapandet av den en gitarr som är slutprodukten. Varje gitarr anpassas efter det specifika önskemål som kunden har beställt och varje delmoment har en avgörande betydelse för slutresultatet: hur gitarren ska låta.

– Mina gitarrer har ett specifikt ljud som i princip är omöjligt att kopiera av någon annan. Ljudet är så att säga slutprodukten av min process, min personliga fingertoppskänsla och den processen har jag förfinat under alla de tusentals timmar jag har lagt ner i verkstaden. Det är avgörande att jag når upp till den precision av prestanda som kunden har bett om, som såklart beror på vad kunden specifikt vill ha, hur den spelar och hur gitarren ska användas och så vidare.

Innan David sätter i gång med byggandet ringar han in några kriterier som han och kunden är överens om. Tex val av material, vilken modell och storlek på de elementära delarna så att den passar i kundens grepp. När dessa parametrar är bestämda är det sonika helt upp till David att försöka införliva, och helst också, överträffa kundens förväntningar.

Processen med att bygga en gitarr börjar långt innan kunden bestämmer sig för vad den specifikt vill ha.

För att kunna bygga en gitarr så bra som det går att göra och hålla det måttet konsekvent över tid, gitarr efter gitarr, så krävs det att virket behandlas på ett noggrant och specifikt sätt. Först hur du väljer virke, sågar upp det och till sist hur du förvarar det inför bygget.

– Jag ströar upp virket som jag sågat upp och som ska användas under de kommande åren i min verkstad. Där ser jag till att rummet håller en konstant temperatur och luftfuktighet för att virket ska prestera och hålla formen efter att gitarren är klar. Jag skulle aldrig lägga ner all den tid som det tar att bygga en gitarr utan att lita på att virket är så bra preparerat som det kan vara. Här gäller det att vara ärlig mot först och främst kunden, men även till mig själv och gitarren. Då går det inte att snåla in och ta genvägar på en så basal sak som virket.

Den här delen av processen ganska enkel, men det gäller att David håller sig inom de fysiska ramarna för att träet ska kunna verka som han vill när han väl sätter igång själva bygget.

Olika typer av virke har olika tonala egenskaper. Det spelar ingen roll om det är billigt eller dyrt, men virke kan verkligen var tondött. Så val av virke är steg 1 i byggandet. Frågan är vilket virke man väljer för att träet ska sjunga som kunden vill. David använder nästan uteslutande Gran, Rosewood, Mahogny och Ebenholts i sina gitarrer.

Det är även viktigt att kunden ser till att sköta om gitarren och till exempel förvara den i rätt temperatur annars kan det bli problem med sprickor och skorr och annat som förstör ljudet

– Det roligaste momentet är att skära tonribborna, säger David och fortsätter, det är då jag bestämmer instrumentets röst. Jag styr väldigt mycket av slutresultatet av gitarrens ljud i just det momentet. Förvisso, alla steg styr resultatet i en specifik riktning, gitarren ska fungera som en enhet men det är just det momentet som det krävs extra fokus och koncentration. Så om jag har en dålig dag är det läge att inte sätta igång med just momentet att skära tonribbor om jag säger så.

"Mina gitarrer har ett specifikt ljud som i princip är omöjligt att kopiera av någon annan. Ljudet är så att säga slutprodukten av min process, min personliga fingertoppskänsla och den processen har jag förfinat under alla de tusentals timmar jag har lagt ner i verkstaden."

David bor mitt ute i det sörmländska åkerlandskapet. I ett rött hus vid skogskanten straxt intill en slingrande grusväg, ett stenkast från kökstrappan, tvärs över vägen, ligger ladan med loft som huserar hans gitarrbyggarverkstad.

– Det är ett ensamt yrke och det är inget som stör mig. Jag har så länge jag kan minnas trivts med att vara med mig själv. Nu för tiden kopplar jag av med fiske de få stunder jag har tid över och det är egentligen bara när jag träffar kunder som jag umgås med människor i min yrkesvardag. Jag har ibland praktikanter från samma utbildning som jag gick. Lärarna känner ju mig sedan många år och vet hur jag är som person så när de har en elev som de tror skulle funka ihop med mig så hör de av sig. Det är självklart fint att kunna föra hantverksarvet vidare och att stundtals ha en jobbkollega på plats och ibland blir det också tydligt varför jag har valt att jobba ensam.

Med den hantverksskicklighet som David besitter är det lätt att få för sig att det är mycket annat som lockar att sätta stämjärnet i, men mer fel kan man inte ha.

– Jag har hantverksskickligheten att kunna göra många andra saker i trä, möbler eller svepaskar eller vad det nu kan vara – men det lockar mig inte alls. Det som i slutändan driver och inspirerar mig är om köparen av mina gitarrer inspireras till att skriva och spela vacker musik med just det instrument som jag har byggt. När det händer så uppstår ett kretslopp av inspiration, jag ger och jag får tillbaka. Det är den bästa känslan.

Hårda fakta

Davids verkstad är verkligen inte stor till ytan, men det är till synes perfekt anpassad till hans behov. Verktygen hänger exemplariskt på sina platser och gläntar du på en av lådorna så döljer sig där ett ordnat kaos av japanska och kanadensiska stämjärn, hyvlar och minihyvlar, sicklingar och ritsmått.

Och genom alla dessa tusentals timmar av hantverkande så har några verktygsfavoriter utkristalliserats genom åren och som bildligt talat bildar en fysisk förlängning av Davids själ och fingertoppskänsla.

Följ David på Instagram och ta en titt på sundbergguitars.com.

Davids outfit

Craftsmen Stories

Mattias - Surfboard Shaper

Brädbyggare med surfshack ett stenkast ifrån Sveriges surfmekka på Torö Stenstrand

Craftsmen Stories

Johan - Isskärare

I sex år har Johan arbetat med att förfina konsten att skapa kristallklar perfekt is till drinkar som serveras på bättre barer och restauranger.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev